Д-р Мадлена Бояджиева, кмет на Тетевен: Търсим решение как да работим с 4 175 000 лв. местни приходи, а 4 млн. лв дългове

Животът

25-03-2016, 13:12

Снимка:

Архив

Автор:

Velikotarnovoutre

Всичко от Автора

Предприемаме кампания от врата на врата, за да обясним нагледно на жителите кой и как е довел общината до финансов колапс, заявява кметът

- Д-р Бояджиева, едно от основните Ви послания по време на предизборната кампания бе за честност и морал в управлението на Тетевен. Кое Ви провокира да искате това?

 - Едно от нещата, което ме безпокоеше в предишното управление, беше дефицитът на честност, липсата на морал, на прозрачност. Убедена съм, че честността, прозрачността, честната позиция към гражданите са основата, върху която трябва да стъпи всяко едно управление, за да може да гради и да бъде полезно на обществото. Затова и предвиждам  откровен диалог с хората, нова медийна политика, основаваща се на прозрачност, публичност и информираност на гражданите. Това искат и очакват те от нас хората. И вече виждам, че съм на прав път. Защото се опитвам Тетевен да присъства в медиите, с това, което правим за хората, а не само в криминалните хроники. И тази ни активност ще се засилва.

 - Вие вече дадохте пресконференция - впрочем, това не се е случвало в общината от много време, на която обявихте наследеното от Вашия екип общо състояние на община Тетевен. Кое е онова, с което най-трудно ще се справите?

 - Най-големият и най-трудно разрешим за момента проблем на община Тетевен е финансовият. Ако мога с една дума да определя финансовото състояние на общината,  то е катастрофално. Вече дадох публичност на повечето факти, довели до това състояние и повярвайте ми, хората останаха меко казано същисани. Те наистина не са знаели какво са правили предишните местни власти. И когато видяха цифрите не скриха възмущението си.

Ще повторя още веднъж - община Тетевен  приключи 2015 г. с неразплатени задължения от над 4 млн. лв. Това е изцяло дефицит в местните дейности. Тези 4 млн.лв. ще утежнят изключително много не само Бюджет 2016 г., но и бюджета на общината няколко следващи  години. Има голяма вероятност да започнат дела срещу общината, запори на общинските сметки – една изключително драматична картина. От тези 4 млн. общината дължи на Фонд „Земеделие” почти 1 200 000 лв. за възстановяване на авансово плащане по проект ПСОВ – Глогово. На НАП – 97 000 лв. без лихвите за наложена финансова корекция  по проекта за ремонт и оборудване на МБАЛ - Тетевен. Останалата сума са задължения към фирми изпълнители по проекти и финансови корекции.

Община Тетевен е изтеглила и два големи кредита по 4 млн. лв., общо 8 млн. лв., които ще се изплащат през следващите години едновременно. Законът за публичните финанси налага на общините някои ограничения при тегленето на кредити. Община Тетевен попада в този ограничителен режим поради голямата изтеглена сума и невъзможността за погасяване на кредита.  Месечните вноски по изплащане на кредитите са в размер на 107 000 лв. Това означава нулеви възможности за нови кредити и изключителни затруднения по отношение на всякакви инвестиции.

Хората трябва да знаят и друго - общината получи големи финансови корекции по повечето от проектите си. Става въпрос за сериозни суми, които ще трябва да плащаме от собствения си бюджет – до момента общата сумата на финансовите корекции е над 1 млн. лв. Държавен фонд „Земеделие” отказа верифициране на разходите на цял един проект на стойност около 2 300 000 лв. Изграждане на ПСОВ – с. Глогово. Общината трябва със собствени средства да върне аванса на финансиращия орган и да заплати на фирмите изпълнители дължимите суми. За сравнение ще кажа, че местните приходи на община Тетевен за 2016 г. са в размер на 4 175 000 лв, а неразплатените задължения за 2015 г. са 4 млн. лв.

 - В края на януари общинският съвет прие бюджета за 2016 г. Вие подчертахте, че той носи отпечатъка на предишното управление. Колко общо средства от него ще отидат за разплащане на стари задължения и неизгодни сделки?

 - Да, бюджет 2016 на община Тетевен носи негативите, заложени в предишното управление. Защото трябва да изпълнява поети и договорени ангажименти, направени от предходното ръководство. За съжаление нито един годишен бюджет не може да бъде сам за себе си и винаги носи отпечатъка на предишни действия, бездействия и политики. Както споменах, 4 млн.лв. остават  неразплатените за 2015 г. Те трябва да се разплатят от местните приходи. Планираните местни приходи за 2016 г. са 4 175 000 лв. Сами можете да прецените дали тези задължения ще могат да бъдат разплатени. Защото община Тетевен освен тези задължения има и редица важни ангажименти към местната общност, които е длъжна да изпълнява със средствата от местните приходи – детски градини, образование, благоустрояване, социални дейности и пр.

 - Какво предвижда финансовата библия на общината - ще може ли тя да функционира нормално?

 - Да. Гражданите могат да бъдат спокойни.  Въпреки заложените капани, ние сме направили един балансиран бюджет, в който да бъдат ползвани най-ефективно ограничените ресурси за задоволяване нуждите на населението и за изпълнение на основни функции на местната власт. При разработване на бюджета новият управленски екип е воден от необходимостта от строга финансова стабилност, планиране на реални приходи и консервативна политика на разходите. 

Разбира се, това не е бюджетът, който бих искала да има общината в първата година от нашия мандат.

Ограничени са и средствата, заложени в инвестиционната програма за 2016 г. При разпределение на средствата в Инвестиционната програма  сме направили оценка на капиталовото състояние в общината и направените наскоро инвестиции в населените места. Не можем да удовлетворим всички искания на кметствата, но сме търсили баланс между капиталовите разходи и инвестициите в селата и в града. Отделяме и средства за болницата - за пръв път от три мандата, 15 000 лв. за санитарен автомобил. Увеличили сме значително средствата за подпомагане на спортните клубове на територията на общината и особено тези, които развиват детско-юношески спорт, като през 2016 г. те ще разпределят помежду си общо 100 000 лв. Впрочем, това се оцени от спортната общественост на Тетевен.

 - Какво е състоянието на общинската пътна мрежа и какви средства ще заделите за нея?

 - Състоянието е недобро. Тук ще припомня нашите намерения, заложени в програмата ни за управление, с която спечелихме изборите. Предвиждахме рехабилитация на пътна отсечка Боаза  - Тетевен, проектиране и основен ремонт на пътя Тетевен – Рибарица; изграждане на мост в с. Гложене – част от пътя Тетевен - Ябланица; ремонт и рехабилитация на пътни отсечки Тетевен – Васильово; Тетевен – Голям Извор; Български извор – Галата; Тетевен – Бабинци. Предвиждахме поетапно обновяване на уличната и тротоарна мрежа във всички населени места в общината - изграждане на тротоари в кв. Полатен, на изхода на гр. Тетевен посока Рибарица /кв. Пладнището/; изграждане на тротоари в с. Рибарица - един проблем от години, за който досега никой нищо не направи, поетапно обновяване на тротоарите в останалите населени места на общината и изграждане на нови и т.н.

Хората, които добре ме познават, знаят, че не давам напразни обещания и не поемам неизпълними ангажименти. Нито пък имам навик да се оправдавам. Но това - в нормална среда. Това, което заварихме, е ненормално. И предприемаме кампания от врата на врата, както търсихме подкрепата на жителите на общината преди изборите, сега да им обясним и покажем в какво състояние е общината и защо техните желания не могат да се реализират толкова бързо, колкото ни се иска. И защо се наложи да се вдигат местните данъци и такси. Не че хората не разбраха, напротив, но искаме да им покажем нагледно кой какво е правил тук и е довел общината до това изключително тежко състояние.

 - В началото сме на новия програмен период. Вие обявихте вече, че общината няма никаква проектна готовност. Как ще наваксате пропуснато и ще успеете ли да кандидатствате за европейско финансиране по оперативните програми?

 - След встъпването ми в длъжност заварих два големи проекта, които бяха закъснели с изпълнението. Знаете, че програмния период приключваше в края на 2015 г. и всички проекти трябваше да приключат до края на годината. По проектите „Изграждане на ПСОВ Глогово“ и „Изграждане на претоварната станция за твърди битови отпадъци в Гложене”, като част от Регионалното депо за битови отпадъци – Луковит , общината беше закъсняла много с изпълнението и въвеждането им в експлоатация. Нашият екип положи неимоверни усилия да приключим в срок тези проекти. Поради недобра организация от страна на общината не са изпълнени и два одобрени от Фонд „Земеделие” проекта – двете спортни площадки в Градешница и в Глогово.

Навлизаме в нов програмен период, който дава нови възможности на общините да правят инвестиции с европейски пари в много насоки. За да се започне подготовка на новите проекти, са необходими начални собствени средства. Такива в настоящия момент община Тетевен няма. На практика този финансов дефицит блокира възможността  да се подготвят и реализират нови проекти. И това е част от наследството, което ни завеща предишната местна власт.

Сега тепърва предстои изработване на нови проекти. Но вече сериозно работим и в тази насока. Претоварната станция за твърди битови отпадъци в с. Гложене ще започне да функционира всеки момент, което значи, че трябва да се закрие старото депо в с. Гложене. Започнахме разработка на проект по ПУДООС като средствата за проектиране ще дойдат от отчисленията от такса смет.

В момента стартира проект по Програма „Развитие на човешките ресурси“ на стойност 268 478 лв. за срок от 2 години за социални услуги в домашна среда. Услугите „Личен асистент“ и „Домашен помощник“ ще бъдат предоставени на общо 158 лица. Ще се създаде работа за 113 безработни.

Работим по изготвяне на проект „Детски свят“ - фаза 2, социален проект за деца в риск.

Основните насоки, в които ще работи общината ще бъдат: стабилизиране на финансовото състояние; разработване на нови проекти за финансиране от ЕС и реализирането; създаване на една добре функционираща общинска администрация; работа с гражданите, прозрачност и публичност.

Откакто съм в общината съм мобилизирала всички сили,  използвам максимално всички свои контакти в министерствата и парламента, за да спася всеки лев.

Имаме изготвен план за изготвяне на проекти и кандидатстване по оперативна програма за развитие на селските райони, която дава много добри възможности на общини като нашата.

 - Обявихме преди време, че подготвяте нова структура в общинската администрация. На какъв етап е това и какви промени ще настъпят? Страхувате ли се, че могат да ви обвинят в „метла”?

 - От нищо не се страхувам. Предстои приемането на нова структура на общината да края на месеца. Изчаквах с това предложение, тъй като исках да имам време да получа точна картина на работата на общинската администрация като цяло и за работата на всеки един служител. Мисля, че четири месеца са достатъчно време за това. Предложението ми за нова структура, което вече е внесено в ОбС, се базира на изготвен мониторингов доклад по изпълнение на Плана за действие на общинска администрация Тетевен в резултат от проведен през 2014 г. функционален анализ на административната структура на Община Тетевен. Изводът в доклада е категоричен - не са извършени реални промени, както в структурата, така и в организацията на работата на администрацията след направения функционален анализ и е абсолютно наложително да се направи ново проектиране на длъжностите. Съобразила съм се с тази констатация  и считам, че предложената нова структура ще бъде оптимална за работата на общината. Общият брой на администрацията ще бъде намален с 6,5 бройки, т.е. с около 5%. И тук дори не става въпрос за „метла”, а за оптимизация и повишаване качеството на работа.

 - Все още не може да тръгне делото срещу Вашия предшественик. Общината също има претенции към него в съда. Дайте конкретна информация за какви суми става дума и за какво точно?

 - Да, отложи се вече три пъти. По това наказателно дело община Тетевен е привлечена като „пострадал“. Като такъв тя има право да предяви граждански иск за сумата, за която е обвинен в злоупотреба предишния кмет. Гражданският иск е за 369 200 лв.

 - Чувствате ли подкрепата на Вашите съграждани, които вече знаят, че пристъпвате към трудни и непопулярни решения, за да спасите общината?

 - Повярвайте, на нито един кмет не му е лесно да вземе непопулярни решения, особено в началото на мандата, но при наследството, което заварих, това е една необходима стъпка. Такива решения са неизбежни за едно отговорно управление. Защото първостепенна задача на общинското ръководство на този етап е извършването на оздравителни и спасителни мерки. Общинският съвет прие в края на 2015 г. увеличение на данък сгради и ТБО. В този труден момент особено ми е необходима подкрепата както на всички политически сили в местния парламент, така и на моите съграждани. Мисля, че хората са наясно със състоянието на общината и проявяват разбиране. Разбира се, има и такива, които прехвърлят негативите върху новото управление, но те са малко. Тетевенци трябва да знаят, че нещата ще се случат, но ще стане доста по-бавно отколкото очакват.

Моята Програма за управление вече е готова. Предстои приемането и от ОбС. Мисля, че в нея са заложени реалистични задачи, които реално могат да се осъществят и които ще решат голяма част на проблемите в общината. Оптимист съм. А и вече има доста положителни действия от страна на нашия екип. По отношение на социалната политика, на градската среда, има много повече културни събития и което е особено важно и се оценява от хората – изключителен напредък по отношение подобряване на обществения ред и сигурността на гражданите както в града, така и в селата.

Една от първостепенните ми задачи обаче е тетевенци да бъдат информирани. Тук разчитам и на медиите, но и на заинтересованост от страна на гражданите. Призовавам ги да следят сайта на общината, да се интересуват, да коментират и подават сигнали в моята ФБ страница. Нека ползват всички информационни канали и да следят какво се случва, но и да участват в обществения живот и със свои идеи и предложения.

 - Д-р Бояджиева, защо не додахте знамето на Бенковски за реставрация в Националния исторически музей?!

 - Тази светиня е собственост на местното читалище в Черни Вит. Съобразих се с решението на читалищното настоятелство. Разбира се, и аз считам, че знамето на Бенковски трябва да бъде реставрирано и запазено за поколенията, но да остане именно в нашия край. Тук, където всяка година почитаме паметта на четата и се прекланяме пред подвига на загиналите.

 - Наскоро се срещнахте със зам.-министъра на образованието Диян Стаматов. Какво поискахте от министерството?

 - Поводът заместник-министърът на Министерство на образованието и културата да гостува в Тетевен бе провеждането на национално състезание по математика за ученици от профилирани гимназии и паралелки на СОУ с чуждоезиков профил , чийто домакин беше ПГГСД „Сава Младенов“- Тетевен. На работната среща с г-н Стаматов поставих въпроса за възможността ПГГСД „Сава Младенов“ да стане национално училище. В момента се изготвят критерии за националните училища, един от които ще бъде в училището да учат ученици от повече от една община и област. В нашата професионална гимназия се обучават ученици от цяла Северна България, има високо ниво на учебен процес, много добра материална база и общежитие. Уверена съм, че училището ще отговори и на всички останали критерии.

Така че въпреки лошото наследство заедно с моя екип сме  твърдо решени да работим Тетевен да стане модерен и уютен за своите жители и гостите ни град. И ще успеем! Защото имаме подкрепата на тетевенци. Те вече виждат разликата между предишното местно управление и нашия екип. И ни разбират!



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов