247 ученици участваха в Националното ученическо състезание в Стопанска академия

Мисия

21-11-2017, 08:22

Снимка:

Стопанска академия

Автор:

Мария Христова

Всичко от Автора

22-то издание на надпреварата събра 48 учители от 27 средни училища

Стопанска академия „Димитър А. Ценов” организира 22-то поредно издание на Националното ученическо състезание, което се проведе в шест направления – „Счетоводство”, „Икономика и управление на туризма”, „Управление на проекти”, „Аграрна икономика”, „Икономикс”, „Митнически и данъчен контрол”. В състезанието участваха 247 ученици, придружени от 48 учители от 27 средни училища от Варна, Велико Търново (2), Враца (2), Генерал Тошево, Казанлък, Кнежа, Кърджали, Левски, Плевен (3), Пловдив, Полски Тръмбеш, Разград, Русе (2), Свищов (3), Силистра, Славяново, Сливен, Хайредин, Шумен, Ямбол. От страна на домакините, в организацията и провеждането на средношколската надпревара участваха Академичен център за кариерно консултиране и връзки с обществеността, представители на шест катедри и 47 ментори за ученическите екипи.

Приветствие от името на академичното ръководство към учениците и техните учители, при официалното откриване на състезанието, поднесе зам.-ректорът по студентска политика и институционални комуникации – доц. д-р Николай Нинов. С пожелание за успешно представяне, той предизвика учениците, чрез своите знания, умения и оригинални идеи, да покажат защо техните учители са избрали именно тях за да представят съответното училище. Участниците в състезанието бяха приветствани и от ръководители или представители на катедрите-организатори в отделните направления.

В направление „Счетоводство”, екипите работиха върху три казуса от счетоводната практика. Всички участници демонстрираха знания относно групиране елементите на имуществото на предприятието и определяне на стойностния размер на основния капитал, приключване на счетоводни сметки и изготвяне на оборотна ведомост, и умело упражниха контролната функция на счетоводството.

Заданието, върху което работиха учениците в направление „Икономика и управление на туризма”, бе свързано с пазарното позициониране и продуктовото портфолио на две ресторантьорски вериги. В процеса на работа те трябваше да оценят пазарното поведение на конкуриращите се ресторантьорски вериги. Участниците трябваше да вземат решение относно разработването и налагането на нов продукт във всички ресторанти на една от разглежданите ресторантьорски вериги като направят проучване основавайки се на метода „спрямо конкуренцията”.

Участниците в направление „Управление на проекти” имаха за задача да разработят проектно предложение по някоя от тематичните области, дефинирани в Националната програма за младежта 2016-2020 г. и допустими за подкрепа през 2017 г.: Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи; Развитие и признаване на младежката работа; Активизиране на младите хора в малките населени места; Младежко предприемачество; Европейски политики и председателство на България на Съвета на ЕС. Поради ограниченото време за работа, на екипите бе възложено да дефинират проблем в рамките на избраната от тях тематична област, да формулират цел, да определят целевите групи на проектното предложение, да посочат дейностите, с извършването на които ще се постигнат целите на проекта, както и да представят очакваните резултати от изпълнението на заложените в проекта дейности.

Състезателният казус в направление „Аграрна икономика” бе озаглавен „Избор на пазар за реализация на продукт/суровина“. На участващите екипи им се наложи да влязат в ролята на фамилно земеделско стопанство, което произвежда уникален местен продукт/суровина. Екипите трябваше да защитят мотивирано предложение за реализация на продукта/суровината на европейския или местния пазар под формата на презентация.

Състезанието в направление „Икономикс” бе индивидуално и всеки участник имаше възможност да избира дали да участва с есе или с тест. Катедрата-организатор подготви тест от 30 закрити въпроса, а за предпочелите да напишат есе бе дадена възможност да избират между две предложени теми – „Ако имахте свободен финансов ресурс от 200 000 лева къде бихте го инвестирали?” и „Моето бъдеще в икономиката на България”.

В направление „Митнически и данъчен контрол” учениците решаваха казус от областта на митническия и данъчния контрол, като за целта им беше предоставена информация за извършени външнотърговски операции. Екипите получиха формуляри с условието и комплект от попълнени документи, отразяващи извършените дейности по сделките. Решаването на казуса изискваше да се проследи документалното оформяне на сделките, да се установи допуснати ли са нарушения на митническото и данъчното законодателство, да се определи вида и размера на наложените административни санкции.

Всички участници получиха сертификат, който им дава правото да бъдат записани за студенти в Стопанска академия по първа желана специалност и форма на обучение.

В рамките на 22-то Национално ученическо състезание се проведе и учебно-методическа работна среща на тема „Възможности и перспективи пред съвременното икономическо образование”. В срещата участваха учители от училищата-партньори, преподаватели от катедрите-организатори в отделните направления и представители на академичните центрове за следдипломно и факултативно обучение.

За настоящата календарна година, в Стопанска академия са предвидени още две национални ученически състезания. На 24 ноември средношколци ще се състезават в направленията „Маркетинг” и „Международни икономически отношения”, а на 1 и 2 декември ще се проведе състезанието по „Банкиране, финансиране и бюджетиране”. Предвидено е провеждане на състезания и в други направления в различни училища в страната.

 



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов