КЗП: Издаването на сертификати „Коректна фирма” е нелоялна търговска практика, която заблуждава потребителите

Животът

07-03-2018, 11:01

Снимка:

Нова тв

Автор:

Мария Христова

Всичко от Автора

Преди две години контролният орган наложи санкция и издаде заповед за забрана на такава практика

Предоставянето на сертификати „Коректна фирма” на търговци без конкретни и ясно формулирани критерии, на които трябва да отговаря дейността им, води до заблуда на клиентите, категорична е Комисията за защита на потребителите (КЗП). Преди две години контролният орган наложи санкция и издаде заповед за забрана на такава практика, осъществявана от „Изследователски център на клиентските мнения”.

Проектът е бил рекламиран чрез печатни и електронни медии с определени послания към потребителите да използват услугите на фирми, притежаващи Сертификат за Коректна фирма. В същото време някои от тези фирми са санкционирани от КЗП за административни нарушения или нелоялни практики.

„Ние много подробно събрахме тогава информацията и установихме следното: няма абсолютно никакви критерии, обективни, въз основа на които може да се извършва такава преценка. Не е ясно и кой я извършва, плюс това. А и нещо повече, направихме експеримент с новорегистрирана фирма, която не е осъществявала никога дейност и всъщност се оказа, че тя без никакъв проблем можеше да бъде сертифицирана в кавички, по този начин. Мисля, че сме били в правилната посока, тъй като на първа инстанция нашето решение е потвърдено от съда и всеки подобен прецедент, разбира се, трябва да бъде третиран по същия начин”, коментира случая председателят на КЗП Димитър Маргаритов пред „Нова телевизия”.

Малко след санкцията от държавата, „Изследователски център на клиентските мнения“ прекратява своята дейност, припомня Нова ТВ. До февруари 2016-а общият брой отличени фирми е над 16 000, което прави над милион и 200 хиляди от продажба на разпечатани стикери и сертификати, по информация на медията.

Днес такива сертификати се издават от новорегистрираната „Програма за развитие на етичния бизнес“ ЕООД. За да се прекрати нелоялната практика, от Комисията за защита на потребителите продължават с проверките.

„Ние като комисия сме убедени, че това е посоката, че за да може има подобно изследване  и това е известно от всички механизми, световно признати, за сертифициране трябва да има много ясни и обективни критерии и трябва да е много ясно, кой точно е органът или организацията, която има право да извършва такава дейност. И ако това не е налице, става въпрос просто за една заблуда”, каза още председателят Димитър Маргаритов пред Нова ТВ.

 



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов