Европол и Европейската банкова федерация с кампания срещу онлайн измамите

Животът

18-10-2018, 08:24

Снимка:

velikotarnovo.utre

Автор:

Мария Христова

Всичко от Автора

Вижте седемте най-известни „пързалки” на мошениците

Започва информационна кампания за най-честите онлайн финансови измами. Инициативата е на Европейския център по киберпрестъпност на Европол (EC3), Европейската банкова федерация и техните партньори от публичния и частния сектор, съобщиха от МВР.

През следващата седмица, правоприлагащите органи от всички 28 държави членки на ЕС, пет държави, извън Съюза (Колумбия, Лихтенщайн, Норвегия, Швейцария и Украйна), 24 национални сдружения на банки, финансови институции и други обединяват сили за повишаване на осведомеността за това престъпно явление.

Изготвените за кампанията материали са достъпни на 27 езика и включват информация за седемте най-често срещани онлайн финансови измами, както и съвети как хората да се предпазят:

∙ Имами „изпълнителен директор“: измамниците се представят за ръководител или висш представител в организация и подмамват жертвите си да направят плащане по фалшива фактура или да извършат неразрешен превод от корпоративна сметка.

∙ Измами „фактура“: представяйки се за клиенти/доставчици, измамниците подвеждат жертвите да променят данните за плащане по бъдещи фактури.

∙ Измамни имейли/SMS-и/обаждания (фишинг/смишинг/вишинг): чрез тях подмамват жертвата да предостави лична, финансова или друг тип защитена информация.

Измами „подправени банкови сайтове“: банковите фишинг имейли включват линкове, които отвеждат до фалшиви уебсайтове на банки (почти идентични с истинските, но с малки разлики). При последване на линка се използват различни методи за събиране на финансова и лична информация.

∙ „Романтични“ измами: измамниците се преструват, че се интересуват от романтична връзка. Това обикновено се случва в сайтове за запознанства, но измамниците често използват социалните медии или имейл, за да осъществи контакт.

∙ Кражба на лични данни: измамниците събират лична информация чрез социалните медии.

∙ Инвестиционни и измами при онлайн пазаруване: измамниците заблуждават жертвите си, че ще направят изгодна инвестиция или отправят „много добра“ фалшива оферта за онлайн покупка.


Както се подчертава в Оценката на заплахата от организирана престъпност, ползваща се от интернет (IOCTA) за 2018 г., социалното инженерство продължава да се развива като двигател на много киберпрестъпления, а фишингът е сред най-често използваните форми.

Европейският месец на киберсигурността е информационна кампания на ЕС, която насърчава киберсигурността на граждани и организации, посочвайки лесни стъпки за защита на лични, финансови и професионални данни.

 



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов