МОН въвежда асистиращи технологии за лесно обучение на децата със специални образователни потребности

Животът

17-11-2018, 14:00

Снимка:

pixabay.com

Автор:

Мария Христова

Всичко от Автора

У нас 18 000 от тези деца са ученици, а 4000 са в детските градини

През следващите две години Министерството на образованието и науката ще финансира въвеждането на асистиращи технологии за приобщаващо образование, с които да се улесни комуникацията и обучението на децата със специални образователни потребности. Инвестициите ще са част от проект за дигитализацията на българското образование, заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева по време на първата Международна конференция на тема „Допълваща и алтернативна комуникация“.

„Технологиите сами по себе си не са решение. Приобщаването в обществото, образованието и трудовия пазар зависи от личната възможност на човек да се интегрира и от обществените нагласи. Очакванията на децата със затруднения, родителите им и обществото са свързани със социална промяна в мисленето, отношението и приемането на различията“, посочи Сачева. По думите й, ако не можем да общуваме с децата и учениците със специални потребности, ще живеем в предразсъдъци и страхове.

“МОН ще бъде първата българска институция, която ще предостави канал с новини за хора с увреден слух. Те се правят съвместно с учениците от Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика „М. В. Ломоносов“, които ще подготвят новините и репортажите. В началото на всеки две седмици ще има нова емисия, която ще разказва за развитието и новостите в образованието“, обясни заместник-министърът. Тя допълни, че първата емисия новини ще се появи още тази седмица.

Заместник-министър Сачева акцентира върху усилията на МОН за подобряване на приобщаващото образование. „Проведоха се обучения на 1 739 учители в детските градини за провеждането на скрининг за ранно оценяване на потребностите на деца от 3 г. до 3,6 г. за установяване на риск от обучителни трудности. Обученията ще продължат и през настоящата учебна година“, каза тя.

Технологии се използват в специализираните центрове за деца със специални образователни потребности. В общообразователната система те са около 22 000 - 18 000 са ученици, а 4000 са децата в детските градини и целта на министерството е всички те да имат достъп до такива технологии.

Деница Сачева подчерта, че съвместно с УНИЦЕФ се работи по въвеждане на функционална оценка чрез ICF-CY (Международната класификация на функционирането на човека, уврежданията и здравето за деца и младежи, разработена от Световната здравна организация). Този инструмент се базира на оценка на потребностите на децата и учениците, основана на силните им страни и възможностите им, и ще подпомогне изготвянето на плановете за подкрепа.

Сачева съобщи още, че учениците с трайни увреждания и учениците без родители или с един родител, които досега са получавали стипендия поради тези обстоятелства, вече имат право да бъдат стимулирани и при постигнати образователни резултати. „Така на тях вече няма да им се налага да избират между две стипендии, както досега“, допълни заместник-министърът.



Снимка на Деня

За честта на Варна! (видео)