Чака се решението на петчленка на ВАС по делото за ОВОС на трасето на АМ „Русе-Велико Търново“

Животът

01-02-2019, 14:22

Снимка:

pixabay

Автор:

Мария Христова

Всичко от Автора

Министър Петя Аврамова: „Автомагистрали“ ЕАД има капацитета и ресурса да изгради автомагистрала „Хемус“

„Автомагистрали“ ЕАД има капацитета и ресурса да изгради автомагистрала „Хемус“ . Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова  на Заседание на Парламентарната комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, цитирана от пресцентъра на ведомството.  Министърът отбеляза, че в дружеството работят близо  200 квалифицирани работници, без ръководството. Притежава 137 бр. специализирана техника, отделно е техниката за изпълнение на текущата дейност.

Регионалният министър бе категорична, че  дружеството няма сключени договори и рамкови споразумения с частни фирми за изграждане на АМ „Хемус“. „Имаме решение на правителството, с което бяха предоставени 1,350 млрд.лв. целеви средства за строежа на 134 км от  АМ  „Хемус“. Тези средства са в специална сметка на МРРБ, като ще се изразходват само и единствено за строителството на магистралата, която е най-важният проект за Северна България“, увери пред депутатите регионалният министър.  Аврамова коментира, че  държавата трябва да има силно строително дружество с капацитет, което да заеме позиции в строителния бранш по примера на държави в ЕС, чийто  държавни и общински дружества, оперират в частния и публичен сектор.

По време на заседанието  инж. Дончо Атанасов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, съобщи, че предсрочно ,със седем месеца,  ще приключи изготвянето на техническите проекти за строителството на АМ „Хемус“ в участъка между Боаза и разклона за пътя Плевен-Ловеч. В момента се процедират парцеларните планове. В някои участъци няма да се наложи отчуждаване на частни имоти, защото трасето преминава през държавни и общински терени, където процедурите са много по-лесни. Така в тези участъци много бързо може да започне реално строителство от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч. Парцеларен план ще се възложи за трасето между главен път II 35  и разклона за Велико Търново, след което ще се започнат отчуждителни процедури и ще започне строителство. 

Инж. Атанасов информира още, че предстои произнасяне на Петчленен състав на ВАС по делото за ОВОС-а трасето на АМ „Русе-Велико Търново“. Там също предстои процедура по изготвяне на парцеларни планове.  „Преди не беше уточнено трасето на АМ „Хемус“, а сега се проектира и връзката между двете магистрали, което значи, че в следващите две години ще има актива строителна дейност.

Министър Аврамова съобщи още, че следващата седмица ще бъде представен докладът на Световна банка за тарифирането с тол такса на тежкотоварните превозни средства от 16 август. Таксите ще бъдат обсъдени с всички заинтересовани страни – автобусни превозвачи, собственици на транспортни фирми и др. структури, за да се избере най-целесъобразния модел за заплащане. „Търсим логиката обаче тези, които най-много рушат и замърсяват да плащат най-много, което е справедливия модел на таксуване“, коментира министър Аврамова. Тя допълни, че голяма част от дефектите, проявени при старта на е-винетките вече са отстранени. 

„Въвеждането на системата не е нещо, което може да се пусне за един ден. Това ще е цялостен процес през 2019г., защото става дума за много компоненти“, обясни тя. Тя поясни, че техническата инфраструктура включва изграждане на 100 нови стационарни контролни точки и надграждане на първите 100 съществуващи контролни точки, както и на останалите 95 стационарни; конфигуриране на обхвата на елементите на пътната инфраструктура; извършване на тестове и взаимодействие с доставчиците на услуги; приемането на тол системата и въвеждането й в експлоатация.

Министърът уточни, че всички тези дейности трябва да бъдат извършени до 16 август, когато е срокът за въвеждането на системата. Министърът допълни, че продължава проверката за пропуски от страна на фирмата изпълнител при доставката и монтажа на терминали по граничните пунктове.

 



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов