Тол системата тръгва от утре с три алтернативни начина за плащане от превозвачите

Животът

29-02-2020, 08:00

Снимка:

архив

Автор:

Мария Христова

Всичко от Автора

От София до Бургас тол таксата за най-големия автобус за еднократно пътуване е 10 лв.

Тол системата тръгва от 1 март и превозвачите имат възможност да ползват един от трите алтернативни начини за тол таксуване по републиканската пътна мрежа – с маршрутна карта, чрез бордово устройство или чрез GPS тракер. Това заяви председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски.

Той подчерта, че няма монопол в тол услугата и четири дружества са включени в регистъра на Националните доставчици на услуги, а с два от тях АПИ има договори и те оперират на пазара. В списъка на Доставчиците на декларирани данни са регистрирани 14 дружества доставчици на GPS данни и те могат да предоставят услугата след договор с НДУ. В рамките на 7% комисионна, които ще получават доставчиците на услуги, ще бъдат покрити всички разходи по таксуването и няма да има допълнителни разходи за превозвачите, обясни той.

Георги Терзийски съобщи, че в последните дни тол системата е подлагана нееднократно на хакерски атаки, но и тогава всички търговски канали на АПИ са продължили работа. Той посочи, че с въвеждането на тол системата се засягат много интереси, тъй като функционалностите й не се отнасят само до прякото събиране на пътни такси, но и до обмена на информация с Агенция „Митници“, НАП и МВР с цел по-добра ефективност в техните контролни дейности.

Превозвачите няма да имат допълнителни разходи за отчитане на изминатото разстояние по пътищата стол. България е с най-ниските тарифи за движение по пътищата в Европа, а второкласната пътна мрежа в страната е безплатна за тежкотоварните превозни средства. Това съобщи проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. От София до Бургас тол таксата за най-големия автобус за еднократно пътуване е 10 лв., а за камион по транзитния маршрут ГКПП „Калотина“  – ГКПП „Капитан Андреево“, сумата е 40 лв., при условие, че 23 лв. е дневната винетка, която в момента се плаща. Всеки може да сметне, че за това разстояние увеличението е два пъти, каза проф. Асенов.

Той съобщи още, че второкласните пътища са безплатни за превозните средства над 3,5 тона и като пример даде един от най-натоварените проходи – „Проходът на Републиката“, който е връзката между Северна и Южна България и е част от второкласния път II-55. Асенов допълни също че в Област Смолян няма нито един път с тол.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов