Избрани Новини
Преподаватели от ВТУ защитиха авторитета на българската географска общност на международната конференция
Виртуален домакин на GEOBALCANICA 2020 стана град Охрид
За шеста поредна година се проведе авторитетния географски научен форум – GEOBALCANICA – 2020. Град Охрид (Северна Македония) се превърна във виртуален домакин на академичната географска общност през месец май. В навечерието на 24 май бе проведена VI –та Международна научна конференция под мотото „Свързаност на всички географи!” Конференцията продължи три дни, в които академичното географско общество сподели съвременните научни изследвания и интереси, възгледи и научни проблеми, емпирични резултати и ефективни педагогически практики. Научният форум е организиран от Географско общество „ГЕОБАЛКАНИКА” и Университета в гр. Скопие „Св. св. Кирил и Методий”.
Повече от 80 доклада в областта на географската наука представиха научните търсения, академичните постижения и изследвания на географската гилдия от цял свят. В научния форум участваха учени от Северна Македония, България, Босна и Херцеговина, Сърбия, Румъния, Турция, Русия, Полша, Франция, Австрия, Чехия, Казахстан и др. държави. Общо 4 географски секции систематизираха докладите, иновативните научни решения и изследователските хипотези: секция „Физическа география”, секция „Социално-икономическа география”, секция „Картография, ГИС&Пространствено планиране” и секция „Обучение и географско образование”. Всяка от четирите научни секции бе разделена на подсекции, тясно географски специализирани и научно структурирани. Голям интерес и много въпроси предизвика при участниците последната секция, но не и последна по значимост, която обхваща училищното географско образование, представено в подсекциите – Дидактика на географията, Нови методи на преподаване, Теренната работа и E-learning.
Великотърновският Университет бе представен във виртуалната научна конференция от преподавателите на Катедра „География”, начело с ръководител Катедра – проф. д.н. Атанас Дерменджиев, проф. д-р Стела Дерменджиева, гл. ас. д-р Тамара Драганова и гл. ас. д-р Мартин Дойков. Участието на проф. д.н. А. Дерменджиев и гл. ас. д-р М. Дойков бе в секция „Социално-икономическа география”, където виртуално представиха своите научни изследвания за мястото на България в транспортната система на Европа, както и демографските процеси и регионалните различия в България.
Научни доклади в секция „Обучение и географско образование” представиха проф. д-р С. Дерменджиева и гл. ас. д-р Т. Драганова. Авторите изложиха своите съвместни изследвания и анализи в областта на методиката на обучението по география. Представените доклади на тема „Методическа интерпретация на профилираната подготовка по география на българските училища във втори гимназиален етап” и „География на съседните държави на България в учебното съдържание на прогимназиален етап” са отражение на новите образователни реалности и поетапната реформа в българското училище. В следващите две учебни години ще бъдат въведени в сила новите учебни програми за профилираната подготовка по география, което води със себе си много въпроси, обучителни модели, нововъведения и съхранени образователни традиции на училищното географско образование. Българската образователна система е в период на реформи от 2016 г. и е съпроводена с нови законови и подзаконови нормативни актове, съхранени образователни традиции и утвърдени успешни педагогически практики, педагогически нововъведения и иновации. На конференцията бяха представени авторски идеи и образователни модели: логическа матрица на методико-дидактическо трансформиране на задължителните модули от ДОС в учебните програми по география и икономика при профилираната подготовка, както нормативно локализиране на профилирания учебен предмет География и икономика по трите процедурно допустими профила на изучаване и графичен модел на задължителните модули, очаквани резултати и активни глаголи.
Във вторият доклад авторите защитават тезата, че обучението по география и икономика на съседните страни трябва да е планирано така, че да формира представа за същността, логиката на взаимовръзките и динамичността на процесите в природата, обществото и стопанството. Според проф. д-р Дерменджиева и д-р Т. Драганова промените и новите реалности са обстоятелства, които дефинират нова учебна среда с адаптирани образователни явления, процеси и обекти. В новата принципна и образователна основа е необходимо ориентирането на обучението към интереса и към мотивацията на учениците, към възрастовите и социалните промени в живота, както и към способността да се прилагат усвоените компетентности на практика.
Научният форум бе съпътстван и от постерна сесия, в която участниците представиха своите идеи и споделиха научно-обосновани хипотези в областта на геоморфологията, картографията, ГИС, градско планиране, ландшафтознание, геоархеология, геотуризъм, екология, регионално планиране, селско планиране, регионална география, биоклиматология, културна география, демография, регионално развитие и устойчиво планиране, електорална география, устойчиво развитие, туризъм, културен туризъм и др.
Всички научни доклади ще бъдат публикувани в Сборник на английски език, дигитализиран по DOI от CROSSREF, както и индексиран по Clarivate Analytics, Web of Science и в Google Scholar, както и регистрирани в Националната Университетска библиотека на Скопие.